Vi möter många som önskar hjälp med nyhetsbrev och en fråga är återkommande: när bör vi skicka våra nyhetsbrev för att få ett bra resultat? Här gör vi en djupdykning i vad både studier och våra egna erfarenheter säger om vilken dag i veckan - och tid under dagen - du bör skicka dina nyhetsbrev.
I studier från bland annat nyhetsbrevsjätten Mailchimp sägs det vara bäst att skicka nyhetsbrev mitt på dagen under mitten av veckan. Därför brukar den generella rekommendationen vara att skicka nyhetsbrev någon gång mellan tisdag och torsdag och mellan klockan 8.00 och 14.00. Inom spannet finns dagar och tider som presterar något bättre än andra.
Som vi vet rymmer studier sällan hela sanningen och så är det även den här gången. I själva verket varierar svaret på frågan om när det är bäst att skicka dina nyhetsbrev. Det finns inget enkelt svar som fungerar för alla företag.
Den bästa tajmingen för nyhetsbrev skiljer sig mellan branscher, nischer och målgrupper. Därför är det bra att prova sig fram för att lära känna den egna målgruppen.
Oavsett vilken bransch, nisch eller målgrupp du vill nå, får du dock nästan alltid ett bra resultat om du skickar dina nyhetsbrev i mitten av veckan under mitten av dagen. Det är därför en bra utgångspunkt när du ska lansera ett nyhetsbrev. Är det tydligt att din målgrupp är mer aktiva i sina inkorgar en annan dag eller vid en annan tid av dygnet, så är det istället där du bör börja.
Tisdag är den bästa dagen för att skicka nyhetsbrev enligt flera studier.
Torsdag är den näst bästa dagen. Ska du skicka ut två brev samma vecka, prova att skicka det andra på torsdagen.
Onsdag är också en bra dag för nyhetsbrev.
Undvik måndagar om du inte vet att det är en bra dag för att nå just din målgrupp. Många får flera nyhetsbrev under helgen och raderar dem på måndag morgon när de går igenom i inkorgen. Måndagar är också en dag då många har mycket att göra och ta tag i under dagen.
Undvik fredagar om du inte vet att det är en bra dag för att nå din målgrupp. För många människor är fredagen en dag då de räknar ned timmarna till helgen, checkar ut tidigare än vanligt mentalt – eller tar tidig helg. Öppningsfrekvensen är därmed låg under fredagar, men det finns undantag.
Undvik generellt helger. Under helgen är många lediga, uträttar privata ärenden och umgås med familjen. Öppningsfrekvensen är låg oavsett om du riktar ditt nyhetsbrev mot privatpersoner eller företag, men även här finns undantag.
Undvik generellt skollov och typiska ledighetsveckor då många inte tittar i sin inkorg.
Enligt många studier är den bästa tiden för att skicka dina nyhetsbrev kl. 10 på förmiddagen.
Förmiddagar mellan kl. 9-11. är generellt bra tider, även om nyhetsbrev som skickas runt kl 10 i allmänhet ger bäst resultat.
Är nyhetsbrevet riktat till företag? Då är förmiddagar kl. 8-11 bra tider.
Kl. 13-14 är också bra tider för ett nyhetsbrev. Just då tar många en paus från arbetet och letar distraktioner för att vila huvudet en stund, t.ex. genom att kolla mejlen, nyhetssidor eller sociala flöden.
Kl. 20 eller 06 kan vara bra tider för nyhetsbrev om de är riktade till privatpersoner. Hälften av alla som deltog i en stor studie kollade mejlen på morgonen när de nyss vaknat. Många kollar också sin privata mejlinkorg innan de går och lägger sig.
Fundera en extra gång innan du skickar ett nyhetsbrev kl. 15-20. Går det att vänta till en annan dag? Gör i så fall det om du inte vet att just din målgrupp är lättillgänglig just den här tiden.
Mitten av veckan och mitten av dagen är bra tider för en målgrupp som sitter vid dator och använder mejl under arbetstid. Privatpersoner kollar oftare sin mejl i mobilen och är oftare aktiva även kvällstid och helger. I ett land som Sverige där det är kallt utomhus under vintern, kollar fler sin mejl under lördagar och söndagar då de ofta blir sittande inomhus.
När det kommer till nyhetsbrev som handlar om nöjen eller privat konsumtion, kan det gå bra att skicka nyhetsbrev även fredag kväll eller lördag morgon. Det är tider då många slösurfar och letar idéer till vad de ska hitta på under helgen.
I målgrupper äldre än 25 år, kan det gå bra att skicka nyhetsbrev tidig morgon. Är målgruppen yngre än 25 år, kan det vara bra att vänta och skicka nyhetsbrevet efter kl. 10.00.
Riktar du dig till en ung och teknikintresserad målgrupp, så kan det till och med vara bra att skicka ditt nyhetsbrev kvällstid istället för mitt på dagen. När det gäller nyhetsbrev, finns det ingen regel utan undantag.
Vill du veta mer om hur ditt företag skulle kunna växa och utvecklas med hjälp av nyhetsbrev, är du varmt välkommen till oss. Vi håller till en trappa upp i det gamla Turistbyråhuset på Rådhusgatan 44, vid Åhléns. Du kan också ringa eller mejla oss, så hörs vi på det sätt som passar dig bäst. Välkommen!
Dagligen stöter vi människor på lägen där vi inte kan tillgodogöra oss de budskap vi möter. Höga ljud som gör att vi inte hör vad som sägs. Text som är för liten för att vi ska kunna läsa. Det kan i bästa fall vara irriterande och i andra fall rent av hindrande. Här kommer 5 tips på hur du tillgänglighetsanpassar dina inlägg och stories på Instagram för att säkra att fler kan ta del av ditt innehåll.
Läs mer
Nu öppnar Oense, det senaste tillskottet på stans restaurangscen. Bakom satsningen med det okonventionella namnet står familjeföretaget bakom Tages och Edenbos. Med frukost, lunch, middag, bar och kafé i en härlig atmosfär kommer du aldrig att behöva lämna besviken. Dessutom är chansen stor att du stannar längre än vad du först hade tänkt dig.
Läs mer
Om du precis som vi jobbar med kommunikation, känner du dig förmodligen bombarderad av budskap om generativ AI just nu. Om hur den nya tekniken kan hjälpa dig i vardagen. Löftena är många och hypen stor, med rätta. Här gör vi ett försök att sammanfatta vad generativ AI kan göra för dig som kommunikatör och hur andra i din yrkeskategori använder tekniken just nu.
Läs mer