LF är ett av landets starkaste varumärken, och i länet är varannan jämte och härjedaling kund och delägare. Det är både en ynnest och utmaning att ha en målgrupp som är så stor att den innefattar nästan alla. Hur når man in i hjärtat på var och en? När vi skapade ett kommunikationskoncept för LF Jämtland blev det därför självklart att fokusera på det som förenar målgruppen, deras gemensamma värderingar, för att skapa en stadig grund för kommunikationen. Med avstamp i målgruppens gemensamma kärlek till Jämtland och Härjedalen, oavsett om de bor där eller besöker sina fritidshus landade vi i kommunikationskonceptet ”Kärleken till det som är hemma”, som sedan 2019 har varit grunden för LF Jämtlands varumärkeskampanjer.
Kampanjen inkluderade filmer på sociala medier, bioreklam, och fysisk skyltning, kompletterat med digital och tryckt annonsering. Vi förankrade också konceptet internt genom att engagera medarbetarna, vilket ökade deras stolthet och bidrog till spridningen i sociala kanaler.
Varje jämte och härjedaling såg kampanjen i snitt 7 gånger, och responsen var överväldigande positiv. Kärleksfulla kommentarer i LF Jämtlands sociala flöden stärkte både kampanjens framgång och medarbetarnas stolthet. Målen nåddes i tid och till lägre kostnad än förväntat.
Kampanjen markerade starten på ett långsiktigt samarbete med LF Jämtland. Under de senaste åren har vi till exempel bidragit med:
Vi har skapat över 20 filmer, och 2022 var LF Jämtland finalist på Guldgalan i kategorin ”Årets Marknadsförare” – ett erkännande för vårt gemensamma arbete.
Här nedan kan du se en av alla de varumärkesbyggande filmer som vi tagit fram som en del av kampanjen.
"Jag uppskattar verkligen hur enkelt och smidigt det är att arbeta med er. Som en bonus så har vi alltid roligt tillsammans också."