fbpx
16 augusti 2024

5 tips för att tillgänglighetsanpassa ditt innehåll på Instagram

Dagligen stöter vi människor på miljöer eller situationer där vi inte riktigt kan tillgodogöra oss de budskap vi möter. Höga ljud som gör att vi inte hör vad som sägs. Text som är för liten för att vi ska kunna läsa den. Vissa hinder möter vi i den fysiska miljön, andra i den digitala. Det kan i bästa fall vara irriterande och i andra fall rent av hindrande. Med det i åtanke, kommer här några tips på hur du på enkla sätt tillgänglighetsanpassar dina inlägg och stories på Instagram. Följ stegen och säkra att fler kan ta del av ditt innehåll.

Så tillgänglighetsanpassar du ditt innehåll på Instagram

1. Skriv alt-texter till dina inlägg

Alt-text (alternativ text) är en text som beskriver det innehåll i ditt inlägg som inte utgörs av text. Det kan till exempel handla om diagram, grafik eller bilder i ditt inlägg.  Alt-texten gör så att människor som på grund av en synnedsättning använder sig av skärmläsare, kan ta del av och förstå ditt innehåll. Vad du skriver i alt-texten, styrs av vad bilden innehåller, sammanhanget och vilken känsla du vill förmedla med bilden. Tänk också på att en skärmläsare inte kan läsa text som ligger i (på) bilden.

Obs! Alt-text är ingen text som du lägger i fältet för caption, utan det finns en separat funktion för detta. Klicka på ett redan publicerat inlägg, välj redigera och lägg till alt-text.

2. Var sparsam med emojis

Ibland kan entusiasmen ta över och vi leker hejvilt med emojis för att förstärka våra budskap. Värt att tänka på är att alltför många emojis stör läsarflödet för den som använder sig av skärmläsare. Det sker på grund av att skärmläsaren läser upp och beskriver alla emojis på ett utdraget sätt.

Tänk gärna på att:

  • Placera dina emojis sist i en mening eller i ett stycke.
  • Låt texten beskriva budskapet, utan att förlita dig på emojin.
  • Använd inte emojis för att bilda en punktlista.

3. Texta dina videos

Vissa tittar på innehåll med ljud på, andra tittar utan ljud. Oavsett hur användare väljer att ta del av ditt innehåll, kan det vara bra att texta dina videos. Det gör att färre missar det viktiga i det som du vill förmedla.

4. Syntolka handlingen i dina videos

För att göra det möjligt för någon med en synnedsättning att förstå vad som händer i dina reels eller videos, behöver du hjälpa till med att syntolka handlingen. Beskriv vad som sker och låtsas att du ska sända radio eller podda, så kommer det förhoppningsvis någorlunda naturligt.

5. Tänk på ljudkvaliteten

Något som verkligen kan ta udden av en upplevelse är riktigt dåligt ljud. Så tänk på att spela in ljudet till dina videos eller reels i en tyst miljö. Använd extern ljudutrustning för ett proffsigt resultat. En extra mikrofon kostar inte många kronor, men hjälper fler att ta del av ditt innehåll på bra sätt.

Ett sista tips: Tänk till och tänk bredare!

Du har säkert någon gång stått utomhus en solig dag, försökt läsa ett sms och upplevt att det var nästintill omöjligt. Eller suttit på en buss och försökt se en reel, när halva bussen plötsligt fylls av högljudda skolungdomar. Kanske har du svurit högt, när du med stor möda kånkat barnvagnen längs en sandstrand och undrat varför badplatsen inte anpassats för barnfamiljer? Det här är exempel på temporära funktionsnedsättningar, som vi alla drabbas av i vardagen och livet. Sådan glöms ofta bort i dialogen om tillgänglighet. Ha det i åtanke när du arbetar med att förbättra tillgängligheten i din kommunikation. Vilka hinder skulle din målgrupp kunna stöta på och i vilka sammanhang?

Vill ha vår hjälp att tillgänglighetsanpassa din kommunikation?

Då är du varmt välkommen att höra av dig. Vi håller till en trappa upp i det gamla Turistbyråhuset på Rådhusgatan 44, vid Åhléns. Du kan också ringa eller mejla oss, så hörs vi på det sätt som passar dig bäst.

De senaste nyheterna från oss